2008. február 27., szerda

Működési kockázatok értelmezése

Első kérdésként azonnal felmerülhet, hogy mit is értünk működési kockázat alatt, illetve milyen más jellegű kockázatokkal kell még foglalkoznunk?

Kockázat minden tevékenységünkhöz kapcsolódhat, sőt kapcsolódik is. A kockázatot általában negatív értelmezési keretben használjuk, azaz valamilyen jövőbeli veszély, veszteség bekövetkezésére használjuk. Általánosabb értelemben a kockázat nem más, mint a jövő kiszámíthatatlansága, bizonytalansága (és ebben az értelmezésben pozitív kockázatról, azaz a nyereség lehetőségéről is beszélhetünk).

A működési kockázatok értelmezése elsősorban a pénzügyi szektorokban élvez kiemelt figyelmet a Basel II szempontrendszer alkalmazása miatt. A Bázeli Bizottság értelmezésében a „működési kockázatok az emberek, belső folyamatok, a rendszerek nem megfelelő, vagy hibás működése, illetve külső tényező által előidézett veszteségek kockázata”.

A lehatárolás miatt el kell választanunk a banki hitelezési gyakorlathoz (hitelezési kockázat), illetve a piac megváltozásához (piaci kockázat) kapcsolódó, a Bázeli Bizottság által is kiemelt kockázatokat. Persze emellett minden más terület kockázatát is megemlíthetnénk.

A pénzintézetek működési kockázataihoz kapcsolódóan hét veszteségi kategóriát lehet megemlíteni, melyekért együtt, vagy külön-külön felelőssé tehető a négy kockázati terület:

1. Belső csalás (emberek, rendszerek): A belső előírások megsértése, ahol legalább az egyik érintett fél a szervezet dolgozója. Beletartozik az eljárási szabályoktól való eltérés, jogkör bitorlás, belső lopás vagy csalás. Ilyenek lehetnek a felhatalmazás nélküli döntések vagy a bennfentes kereskedelem.
Belső csalásra talán a legaktuálisabb példa a Société Générale-nál elkövetett csalás.
2. Külső csalás (külső tényezők, rendszerek, folyamatok): Jogszabályok és törvények kijátszásával, külső fél által okozott veszteség. Beletartozik a számítógépes rendszerek kijátszása, a szervezeti folyamatok kijátszása, illetve a szervezet becsapása (pl. okirat hamisítás). Pl. Lopás, rablás, számítógépfeltörés, illetéktelen hozzáférés megszerzése, bankkártya csalások. "Külső tényezők
Ehhez a területhez kapcsolódik a közelmúlt egy híre, amikor egy volt ügyvéd hamis bírósági ítéletekkel nyújtott be inkasszót gazdasági társaságok számláival szemben, és cégenként 8-9 millió forintot próbált megszerezni. Mivel korábban már voltak ilyen esetek, ezért a pénzintézetek nem fizették ki automatikusan a kívánt összeget, hanem ellenőrizték az ítéletek valóságtartalmát, és így az elkövető lebukott.
3. Dolgozói tevékenység és munkahelyi biztonság (Folyamatok, emberek): A munkakörülmények, illetve a foglalkoztatás szabályainak megsértése, munkahelyi balesetek, sérülések, nemi, faji vagy bármilyen jellegű diszkrimináció, az egyenlő bánásmód problémái, szexuális zaklatás. Pl. Munkahelyi sérelemért kompenzáció fizetése, büntetés az előírások megsértéséért.
A közelmúltban Nagy Britanniában a City bankot perelte be egy volt dolgozója, akit érvelése szerint a szülési szabadsága után kilépésre kényszerítettek. Az nemi diszkrimációs ügy tétje 1-2 millió font közötti kártérítési összeg. Az eset szerint Ms. Tofeji 2004 végén jelentette be, hogy szülni fog, és innentől kezdve a vezetőség nem bánt vele már megfelelően, sőt ennek tulajdonítja a 2004. évi jutalmának elmaradását is. A gyermek születése után (akit egyedül nevel) kénytelen volt meghosszabbítani szülési szabadságát, míg végül a hét négy napjára talált gondozási lehetőséget gyermekének. Ekkor szerette volna, hogy banki munkaidejét 4 napot tölthetné el. A bank férfi vezetői ezt nem támogatták, az ötnapos munkahét mellett érveltek, de nem hivatalosan kilépésre biztatták. (Financial Times and Guardian, April 17, 2007)
4. Ügyfelek, termékek és üzleti tevékenység (folyamatok): Az ügyfelek felé vállalt kötelezettségek nem szándékos (gondatlan) megszegése. Sokszor fogyasztóvédelmi vonatkozásai is vannak. Pl. Hitelkártya limit túllépés véletlen engedélyezése, vállalt határidőből való kicsúszás, ügyfélnyilvántartás hiányosságai.

5. Fizikai eszközök sérülései (rendszerek): Eszközök, elsősorban az informatika infrastruktúra sérülése és működésképtelensége. Természeti, vagy ember okozta katasztrófahelyzetek. Pl. szerverterem beázása áradás miatt, terrorcselekmény hatásai, építési tevékenység miatti sérülés.
Sajnos napjainkban mind a természeti katasztrófák, mind a terrorista támadások élő veszélyt jelentenek, és nagyon sok cég fel is készül ilyen helyzetekre. A 2001-es World Trade Center elleni támadás az emberáldozatok mellett az informatikai infrastruktúrát, sőt cégek adatait is megsemmisítette. Sok esetben ugyanakkor a biztonsági mentéseknek köszönhetően a működés néhány nap (vagy például a Deutsche Bank esetében 2 óra) elteltével már zavartalanul folyt.

Miami-ban inkább a hurrikánok jelentenek veszélyt. A Banco Santander Central Hispano egy a világ tíz legnagyobb bankja közül. Miami központja nem csak turistalátványosság, hanem egyben a hurrikánok által veszélyeztetett területek egyik kiemelt helye. 2004-ben például a sorozatos hurrikánok 4-szer is leállásra kényszerítették a Miami-ban található adatközpontjukat. Ugyanakkor a veszélyhelyzetre felkészülve háttér szolgáltató központot építettek ki New-York-ban, így a hurrikánveszély ellenére is tudtak foglalkozni ügyfeleikkel.
6. Rendszerek és üzleti tevékenységek megszakadása (Rendszerek): Rendszer meghibásodásból származó üzletmenet megszakadás, alapvetően az informatikai rendszerek hibája: hardver, szoftver, telekommunikáció. Pl. Számlavezető szerverek meghibásodása, ATM vezérlő adatbázis leállása.
Sajnos a hírekben is gyakran hallható, ha egy bank ATM rendszere nem működik, melyet általában valamilyen központi szerver, alkalmazás vagy adatbázis hiba okoz. Nemrégiben a Barclays Bank volt kénytelen szembesülni ilyen problémával, mely fél Nagy Britanniát megbénította. A hírek szerint a problémát egy adatbázis szoftver frissítése okozta, bár a bank az esetet áramszünetre fogta. Az mindenesetre tény, hogy nem gondoskodtak megfelelően a kieső informatikai szolgáltatás kiváltásáról.
7. Folyamatok irányítása, biztosítása és végrehajtása (Folyamatok, rendszerek, emberek): Nyilvántartási tévedések, végrehajtási problémák. Pl. Hibás adatbevitel, könyvelés, külső adatszolgáltatás elmaradása, beszállítói kapcsolatok.

Természetesen egyes esetekben ezen veszteségi kategóriák áttételesen is jelentkezhetnek, több kockázati terület együttes fellépésével. Így akár a külső és a belső tényezők egyszerre jelentkezése nagyobb hatású veszteséget is előidézhet.
A Barings Bank esetében a Nick Leeson által végrehajtott belső csalás, illetve a külső piaci mozgások együttesen eredményezték a veszteséget, de a közelmúlt Société Générale ügyében is a csalás felderítésekor meghozott lépések nem voltak éppen a legjobban időzítve, így növelték a veszteséget.