2008. február 18., hétfő

Pénzintézetek operatív kockázatai

A pénzintézetek számára mérvadó Basel II ajánlásrendszer 2004-es publikálása, annak 2006-2007 folyamán történő európai elfogadása óta a pénzintézetek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a tevékenységükhöz kapcsolódó kockázatok azonosítására, mérésére és kezelésére. Persze nem csak a szabályozási környezet kényszeríti ki ezen elvek alkalmazását, hanem a pénzügyi piacok globalizációja, illetve azon csalások, melyek a pénzintézeteknek jelentős károkat okoznak. Gondoljunk csak a közelmúlt Société Générale csalására, amikor is 4,9 milliárd euró veszett el egy alkalmazott szabálytalan tranzakciói miatt.

A Basel II direktíva a kockázatkezelés és a pénzintézeti tőkemegfelelés kérdéskörét igyekszik az iparági legjobb gyakorlatok felhasználásával segíteni. A kockázatkezelési portfolióban meg kell különböztetnünk a működési, hitelezési és üzleti kockázatokat. Míg a hitelezési kockázatok kezelésére vonatkozólag jelentős tapasztalat áll rendelkezésre, addig a Basel II megközelítésében is újdonság, hogy a működési (operatív) kockázatok külön kerülnek kezelésre.

Az operatív kockázatok között a hagyományos PPT modell (people, process, technology) elemei mellett szerepet kap a külső környezet fenyegetése is.

Bár a Basel II megközelítésében a működési kockázat elválik a hitelezési és piaci kockázattól, a működési kockázatok mégis minden pénzintézeti tevékenység (így pl. a hitelezési folyamatok) részét képezhetik. Miközben a működési kockázatok a végrehajtási szintet vizsgálják, addig a más kockázatok a piaci, vagy ügyfélkörhöz kapcsolódó bizonytalanságokkal számolnak. Így a működési kockázatok elemzése és kezelése jelentős mértékben kiegészíti más kockázatok elemzését.

A működési kockázatok kezelését érdemes folyamatmodell mentén végezni: a pénzintézeti folyamatok feltérképezésével nem csak a sebezhető pontok (informatikai rendszerek, szabályozási hiányosságok) azonosíthatóak, hanem a folyamat maga is racionalizálható, ellenőrzési pontok beiktatásával biztonságosabbá, ugyanakkor hatékonyabbá is tehető. A folyamatrendszer kezelésének automatizálásával, illetve az egyes tevékenységekhez kapcsolódó adatok elemzésével a kockázatok (és hibák) könnyen azonosíthatóvá, így kezelhetővé válnak.

Megjegyzendő, hogy egy működési kockázatokat kezelő rendszer kiépítése korán sem egyszerű, és koránt sem gyors folyamat. A pénzintézetek legtöbb esetben tanácsadó cégek segítségét veszik igénybe, hogy kiépítsék ezt a rendszert. Ez elég racionális döntés, mivel a szakértőket elég bérbevenniük, mintsem állományba.

Az IT Business 2008. 7. számában jelent meg egy cikk, mely a tanácsadók szükségességéről értekezik. Ebben Szalkai Gergely a Credigen IT vezetőjének véleménye szerint "nagyobb, profilt vagy a működést technológiai szempontból is érintő változás esetén kell tanácsadóhoz fordulni segítségért". A pénzintézetek esetében arról van szó, hogy olyan új kockázati terület kezelését kell megoldani, mellyel eddig nem foglalkoztak, sőt nem is igazán kívántak foglalkozni.

Ugyanakkor tanácsadók alkalmazása kihívást is jelent: egy pénzintézet érdeke, hogy életképes kilépési (exit) stratégiával rendelkezzen egy ilyen projekt esetében is: a projekt folyamán a pénzintézetben ki kell jelölni a kockázatmenedzsment felelőseit, és az ő aktív bevonásukkal kell végrehajtani a projektet. A projektfolyamat során a tanácsadók által alkalmazott módszereket, megközelítéseket át kell venniük, majd a projekt lezárulta után alkalmazni.

A már említett IT Business cikkben Futó Iván, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora úgy vélekedik, hogy "a projekt során erőteljesen törekedni kellene arra, hogy a belső munkatársak mindazt a tudást megszerezzék, amelylyel a működtetést és az esetleges későbbi módosításokat már külső támogatás nélkül is el tudják végezni. Amennyiben erre nincs mód, akkor azonban már áttévedünk az outsourcing területére."